انواع ورزش و فعالیت بدنی علاوه بر نقش پیشگیری کننده در ابتلا به سرطان از عوارض داروی سیس پلاتین نیز جلوگیری می کند.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۵ کد : ۳۳۹۸۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۸۰
انواع ورزش و فعالیت بدنی علاوه بر نقش پیشگیری کننده در ابتلا به سرطان از عوارض داروی سیس پلاتین نیز جلوگیری می کند.

 نتایج یک مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی اراک نشان داد که انجام فعالیت بدنی و ورزش در کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش ظرفیت تام آنتی اکسیدانت موثر است.

دکتر پرستش مجری این طرح تحقیقاتی گفت: سرطان به عنوان یکی از بیماری های مهم است که رتبه سوم بیماری ها در ایران را به خود اختصاص داده است. همواره روش های پیشگیری از سرطان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از مواردی که نقش آن در پیشگیری از سرطان اثبات شده است افزایش آنتی اکسیدانت ها و همچنین کاهش استرس اکسیداتیو می باشد.
وی با بیان این که داروی سیس پلاتین به عنوان یکی از داروهای مورد استفاده در درمان سرطان است گفت: داروی سیس پلاتین یک داروی شیمی درمانی است که حاوی پلاتین است و برای درمان انواع مختلف سرطان استفاده می‌ شود. این دارو برای کند کردن یا توقف رشد سلول‌ های سرطانی استفاده می ‌شود. اما برای این دارو عوارضی هم وجود دارد که یکی از آن ها عارضه کلیوی است.

دکتر پرستش بیان کرد: در مطالعه ما مشخص شد که ورزش نه تنها از طریق افزایش آنتی اکسیدانت و کاهش استرس اکسیداتیو باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان می شود بلکه در بیماران مبتلا به سرطان که داروی سیس پلاتین برای آن ها استفاده می شود نیز می تواند عوارض کلیوی را کاهش دهد.

کلیدواژه‌ها: تازه های پژوهش سیس پلاتین سرطان و ورزش معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک


نظر شما :